Mergi la conţinutul principal
search

Romanian Design Week 2025 începe!

  • 13 Mai 2025
  • News

Bucureștiul devine capitala creativității între 16 și 25 mai. De la expoziții curatoriate și instalații urbane, la tururi prin spații independente și studiouri de arhitectură, Romanian Design Week 2025 aduce împreună peste 150 de organizații și activează orașul timp de 10 zile prin 6 formate dedicate designului de azi și de mâine. Organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, Romanian Design Week 2025 lansează una dintre cele mai ample ediții de până acum, dedicată colaborării, sustenabilității și ideilor care schimbă orașul. Cu un program curatoriat exclusiv prin parteneriate locale și internaționale, RDW 2025 propune o experiență urbană completă, în care designul iese din tipare și intră în dialog direct cu publicul.

Între 16 și 25 mai, Romanian Design Week poate fi explorat în fiecare zi în multiple locații din oraș. Spațiile-cheie ale acestei sunt clădirea fostului restaurant CINA (Benjamin Franklin 10), parterul Galeriei Naționale a Muzeului Național de Artă al României (Calea Victoriei nr. 49–53) și Casa Fratelii, situată pe Strada Episcopiei, 9.

Sub tema „Design Tomorrow Today”, festivalul își asumă rolul de catalizator pentru idei care ne provoacă să regândim modul în care locuim, construim și interacționăm cu orașul. E o ediție care invită la participare, la apropiere, la implicare. Astfel, în 2025, designul devine limbajul unei comunități în mișcare, o comunitate deschisă, curioasă și solidară.

Ediția aduce împreună peste 150 de organizații din România și din Europa, transformând orașul într-o rețea vie de expoziții, instalații și intervenții în spațiul public. Festivalul funcționează ca o platformă de întâlnire între profesioniști, publicul larg și reprezentanții industriilor creative, aducând împreună designul de obiect, arhitectura, designul grafic, designul vestimentar și noile tehnologii.

„Designul e o forță care modelează orașe, provoacă idei și construiește viitorul. Romanian Design Week 2025 trăiește în stradă, în galerii, în spații independente – o experiență colectivă care aduce viitorul în prezent și conectează comunități prin creativitate” - spune Andrei Borțun, CEO The Institute.

RDW 2025 este structurat în mai multe formate curatoriale, printre care:

RDW Exhibitions – reunește o selecție de 10 expoziții curatoriate în parteneriat cu organizații creative din întreaga țară, punând în valoare proiecte consolidate, relevante pentru peisajul designului românesc actual. Formatul este prezentat de Rompetrol și coprodus de Primaria Municipiului Bucuresti prin Arcub - Centrul Cultural al Municipiului Bucuresti. Printre ele: „Bucureștiul Sustenabil” (OAR București), „Secrete Întrețesute” (FABER), „10 ani de Beta” (Bienala de Arhitectură Timișoara), „ABCDG” (Local Design Circle), „Noul Ev Mediu” (Transylvanian Design Week), „De la Meșteșug la Muzică” (Asociația Artiștilor Lutieri), expozitie sustinuta de Rompetrol, expoziția „Formă cu rost” (Studioul de Design Dacia), o selecție a 19 designeri consacrați sau emergenți prezentați anul acesta la Mercedes-Benz Bucharest Fashion Week și instalația „Fratelli XX” (Mihai Popescu Studio). 

În plus, șase branduri românești – ASKIA, Meze Audio, Optimef, Lunet, Mind the Gap și Kairos – vor prezenta colecții de design de produs și industrial într-un format tip showcase.

RDW Design Flags – Formatul internațional reunește 12 expoziții curatoriate de ambasade și organizații creative, cu teme ce variază de la sustenabilitate la design inclusiv. Participă: Ambasada Regatului Danemarcei, Ambasada Spaniei, Instituto Cervantes, Ambasada Suediei, Ambasada Italiei și Institutul Italian de Cultură, Institutul Liszt, Centrul Ceh, Institutul Francez, Oficiul Național de Turism al Austriei, Artcor (Moldova), Project1, Intro & Vitra și Retros Gallery. Formatul internațional al festivalului este prezentat de Purcari. 

RDW & the City – Patru instalații de design în spațiul public vor transforma Calea Victoriei într-un traseu spectaculos: instalația Studio An-An („Me Apunto!”) și instalația BAZA. Deschidem Orașul, proiect realizat în colaborare cu Łódź Design Festival, în cadrul sezonului cultural Polonia-România („Design is our shared language”) vor fi amplasate în zona Piața Revoluției. Instalația OAR Brașov-Covasna-Harghita („Human ± Nature”) va fi poziționată în piațeta Teatrului Odeon. Cele trei instalații sunt completate de proiectul ASAP România cu De-a Arhitectura care creează o instalație stradală care promovează explorarea și folosirea sustenabilă a spațiului public urban (Urban Seats”). Aceasta va putea fi vizitată în Piața Amzei.

RDW Design GO! – Peste 140 de evenimente în spații independente din oraș – de la expoziții și tururi ghidate, la petreceri, târguri și studiouri deschise – creează un traseu liber și personalizat pentru vizitatori. Printre ele se numără prima conferință academică și de business dedicată industriilor creative și culturale organizată de ASE, expoziția aniversară Lena Criveanu – Artă, modă și celebrare, turul urban Urban Spaces & Aici a stat, dar și târgul de printuri Hot Lagoon, inițiative care adresează patrimoniul, arta emergentă și transformarea comunităților.

Noaptea Studiourilor de Arhitectură – Pe 22 mai, peste 22 de birouri de arhitectură din București își deschid porțile publicului, într-un traseu nocturn prin spațiile în care se proiectează orașul viitorului.

RDW Young Design este platforma care susține noua generație de designeri și artiști emergenți din România, selectați din DIPLOMA Show 2024. Formatul RDW Young Design este prezentat de UniCredit Bank, susținut de Institutul Cultural Român și partenerul energiei creative, Pepsi. Acest format aduce în prim-plan proiecte curajoase, idei proaspete și soluții vizionare care schițează viitorul designului local. Este spațiul unde tinerii creatori își găsesc vocea, iar viitorul începe să prindă formă chiar acum.

UniCredit Bank este alături de Romanian Design Week de 13 ani, din dorința de a susține designul românesc în demersul său de modelare a unui viitor mai bun, mai sustenabil, mai armonios, mai estetic. Credem cu tărie că succesul începe acolo unde tinerii au curajul să se exprime și contextul potrivit pentru a crește. Anul acesta am pus un accent deosebit pe capsula RDW Young Design din cadrul festivalului, din convingerea că inițiativele care susțin creativitatea și dezvoltarea artistică pot schimba parcursul unei generații”— Anca Ungureanu, Director Identitate & Comunicare, UniCredit Bank.

O serie de instalații, expoziții-capsulă și activări originale semnate de partenerii Romanian Design Week 2025 vor completa conținutul festivalului, oferind publicului experiențe multisenzoriale, puncte de interacțiune creativă și diverse perspective asupra designului contemporan. De la reinterpretări artistice ale reciclării și până la colaborări aniversare sau intervenții vizuale spectaculoase, aceste contribuții transformă clădirea fostului restaurant Cina într-un ecosistem al dialogului între branduri, creatori și vizitatori.

De la Milan Design Week la Romanian Design Week, IQOS aduce „Sensorium Piazza” în cadrul expozițiilor găzduite de clădirea fostului restaurant CINA. „Sensorium Piazza” este o instalație multisenzorială semnată în colaborare cu brandul italian de design revoluționar Seletti. Gândită ca o reinterpretare îndrăzneață a pieței italiene tradiționale, instalația explorează legătura dintre fizic și digital, invitând publicul la interacțiune, curiozitate și conexiune umană.

Totodată, pentru a celebra 30 de ani de inspirație și impact, colecția aniversară Regina Maria 30, semnată de Saddo și Alina Gavrilă-Bortun, va fi însoțită de o activare interactivă la stand: un joc de memorie rapid, prin care vizitatorii pot descoperi piesele din colecție și câștiga articole ediție-limitată.

Etajul unu din clădirea fostului restaurant Cina, găzduiește Design Lounge by Promenada Mall București & Mega Mall, un spațiu de socializare și inspirație, unde pot descoperi piese de mobilier și design sustenabil realizate în cadrul campaniei It’s Not Goodbye, It’s Rock It Later – un demers creativ Electric Castle x NEPI Rockcastle x Promenada care transformă hainele vechi în obiecte cu identitate reînnoită, prin colaborarea cu atelierul Velements și meșteșugari locali. Spațiul este completat de Loc de Design by Mega Mall, o intervenție artistică sub forma unui scaun oversized readus la viață sub semnătura Alinei Marinescu.

Începând de pe data de 13 mai, atât în incinta Mega Mall, cât și în Promenada Mall București, vizitatori se pot bucura de o activare vizuală și interactivă care încurajează exprimarea personală și distribuirea organică în social media: un photobooth unde vizitatorii pot intra pentru a-și face poze creative și a lăsa mesaje personalizate direct pe vitrina spațiului, folosind markere- o invitație directă la joacă, interacțiune și vizibilitate creativă.

La etajul doi al clădirii care găzduiește evenimentul în strada Benjamin Franklin 10, vizitatorii sunt invitați să descopere o expoziție-capsulă semnată Raffaello by Mia Peculiar - White Collection: A Dreamlike Poetry of Textures, care explorează răspunsul la întrebarea “Și dacă Raffaello ar fi fost... o rochie?” ilustrând feminitatea și rafinamentul prin șase creații vestimentare, într-un dialog subtil între textură, culoare și eleganță atemporală.

Pe parcursul festivalului, partenerul energiei creative, Pepsi, aduce un refresh creativ comunității Romanian Design Week prin două colaborări speciale: People of RDW, un proiect foto semnat de Andreea Retinschi, cunoscută pentru portretele sale expresive realizate pentru TIFF și Electric Castle, și o intervenție inedită semnată de Ramona Bizbac – o geantă lucrată manual, creată special pentru doza de Pepsi, în cromatica brandului.

Program & acces

Festivalul poate fi explorat în fiecare zi prin cele peste 140 de evenimente răspândite în tot orașul și în cele 3 spații cheie ale acestei ediții: clădirea fostului restaurant CINA (Benjamin Franklin 10), parterul Galeriei Naționale a Muzeului Național de Artă al României și Casa Fratelii, situată pe Strada Episcopiei, 9.

Condițiile de acces variază în funcție de locație. Pentru expozițiile din fosta clădire a restaurantului Cina, biletele pot fi achiziționate online de pe https://bilete.romaniandesignweek.ro, Elevii, pensionarii și persoanele cu dizabilități au acces gratuit. Partenerul principal al festivalului, UniCredit, susține participarea tinerilor prin facilități speciale: „Tinerii beneficiază de gratuitate sau discounturi semnificative pentru participarea la RDW, susținute de UniCredit: elevii au acces gratuit, iar studenții au 50% reducere pentru biletele achiziționate la fața locului, în baza carnetului de student vizat. De asemenea, organizăm un tur ghidat pentru elevii din comunitatea Teach for Romania. Este important de știut și că toți clienții noștri au 50% reducere la prețul biletului, dacă folosesc cardul lor Mastercard de la UniCredit. Vă așteptăm să ne bucurăm împreună de tot ce ne oferă Romanian Design Week în 2025!" — Anca Ungureanu, Director Identitate & Comunicare, UniCredit Bank.

Accesul în spațiul de la Casa Fratelli este liber, fără bilet, în limita locurilor disponibile. Pentru Muzeul Național de Artă al României (MNAR), accesul se face pe baza biletului de vizitare al muzeului, care se achiziționează exclusiv de la fața locului. Acesta este un bilet diferit de cel folosit pentru accesul în spațiul de la Cina.

Colectia de merch T Show Collection by UniCredit Bank x RDW este disponibilă la căsuța din curtea CINA, iar broșura festivalului, care conține toate informațiile necesare despre program și locații, poate fi găsită în toate cele trei spații-cheie RDW: clădirea fostului restaurant CINA (Benjamin Franklin 10), parterul Galeriei Naționale a Muzeului Național de Artă al României (Calea Victoriei nr. 49–53) și Casa Fratelii, situată pe Strada Episcopiei, 9.

Programul complet al festivalului poate fi consultat pe site-ul oficial: https://program.romaniandesignweek.ro/ în aplicația RDW (App Store și Google Play), pe Facebook și Instagram.

Un proiect colectiv, susținut de o comunitate extinsă

Atât organizațiile participante la festival, cât și partenerii Romanian Design Week, reflectă filozofia colaborativă a festivalului, contribuind împreună la construirea unei ediții care sprijină creativitatea locală și dialogul internațional – de la partenerul principal UniCredit Bank, la susținerea oferită de Ministerul Culturii, Primăria Municipiului București prin ARCUB- Centrul Cultural al Municipiului București, Institutul Cultural Român, Primăria Sectorului 1, și până la implicarea activă a unor branduri din mediul privat, precum IQOS, Rompetrol, Mega Mall, Promenada Mall București, NEPI Rockcastle, Rețeaua de Sănătate Regina Maria, Pepsi, Purcari, Kozel, Raffaello și 5 to go.

Mai multe detalii pe website, Facebook și Instagram.

Romanian Design Week este parte din rețeaua internațională World Design Weeks.
Romanian Design Week este un proiect The Institute.

Prezentat de: UniCredit Bank
Proiect cultural finanțat de: Ministerul Culturii
Cu sprijinul: Primăria Municipiului București prin ARCUB- Centrul Cultural al Municipiului București
Partener cultural: Institutul Cultural Român
Parteneri: IQOS, Rompetrol, Mega Mall, Promenada Mall București, NEPI Rockcastle, Rețeaua de Sănătate Regina Maria, Pepsi, Purcari, Kozel, Raffaello
Susținut de: Primăria Sectorului 1

Parteneri expoziționali: Ordinul Arhitecților din România- Filiala Teritorială București, Anuala de Arhitectură Bucuresti, Faber, Beta - Bienala de arhitectură din Timișoara, Asociația Artiștilor Lutieri din România, Mercedes-Benz Bucharest Fashion Week, Ordinul Arhitecților din România, Filiala Teritorială Timiș, Local Design Circle, Transylvanian Design Week, Ordinul Arhitecților din România Filiala Brașov-Covasna-Harghita, Human ± Nature Co-lab, Baza. Deschidem Orașul, Studio An An, Ambasada Regală a Danemarcei, Ambasada Spaniei la București, Instituto Cervantes București, Institutul Francez din România, Institutul Liszt - Centrul Cultural Maghiar București, Ambasada Suediei, Oficiul Național de Turism al Austriei, Centrul Ceh București, Ambasada Italiei, Institutul Italian de Cultură, Italian Trade Agency, ARTCOR, Project1, Intro & Vitra, Retros Gallery, Fratelli XX, Muzeul Național de Artă al României

 

Parteneri media strategici: PRO TV, Kiss FM, Euromedia, YOOH
Parteneri media: Radio România Cultural, Igloo, Haute Culture, Revista BIZ, Revista Zeppelin, Molecule F, Designist, Modernism, feeder.ro, munteanurecomandă.ro, Propagarta, Revista Atelierul, IQads, RADOR, Agerpres, Zile și Nopți, Spotmedia, PRwave, Glamour, The Woman, Happening, Arthood, Metropolis, ALIST Magazine, Dreamingof.net, Les Dedans, RIDA Magazine
 

Partener comunicare: 5 to go
Echipa de creație:  Claudia Draghia, Sebastian Pren
Campanie advertising: Gavrilă & Asociații
Design expozițional CINA & RDW & The City:  Atilla Kim Architects
Parteneri digitali: Land of Web

Partener de ticketing: Entertix
Partener monitorizare: MediaTrust