Mergi la conţinutul principal
search

John Newbigin: Pandemia ne oferă oportunitatea de a contura o lume nouă

  • 23 Noiembrie 2020
  • News

Am pus bazele ediției de anul acesta a Romanian Design Week sub tema CHANGE, din convingerea fermă că designul poate contura un viitor mai bun. Un viitor comun mai bun poate fi construit însă doar împreună, așa că, în mod firesc, pentru RDW 2021 am ales tema TOGETHER.

RDW 2021 își propune să investigheze și să deconstruiască procesele colaborative și multidisciplinare, pentru a descoperi cum să le aprofundăm, normalizăm și scalăm la nivel de proiect, de cartier, de societate.

În acest context, am vrut să vorbim cu unii dintre cei mai calificați specialiști în domeniu la nivel internațional, pentru a sublinia importanța de a privi designul și industriile creative printr-un filtru analitic, de a înțelege rolul și importanța acestora în societatea actuală și de a porni un dialog despre viitor.

Astăzi discutăm cu John Newbigin, co-fondator Creative England, un parteneriat public-privat ce investește în firmele care generează conținut creativ și utilizează tehnologia digitală.

  1. Ce schimbări crezi că va aduce pandemia în lume privind modul în care trăim și interacționăm unii cu ceilalți, dar și privind orașele în care locuim și spațiile în general?

Pandemia schimbă lumea în cel puțin patru moduri: ne reamintește cât de interdependente și fragile au devenit societatea, dar și economia globală; a accelerat revoluția digitală; a accentuat diferențele enorme între cei bogați și cei săraci privind oportunitățile în viață; iar în cele din urmă – dar cel mai pozitiv impact – ne-a demonstrat puterea comunității, cu oameni cărora le pasă de vecinii lor și care își folosesc creativitea pentru a gestiona provocările izolării.

  1. Va schimba pandemia rolul designului și al industriilor creative în viitor?

Pandemia a presat comunitățile și guvernele să răspundă rapid în fața unei mari nesiguranțe. Cel mai eficient răspuns a venit de la acele organizații și comunități care au fost capabile să gândească creativ și să mobilizeze o gamă largă de abilități și resurse. Guvernele care au acționat cel mai bine au fost cele care au avut strategii bine definite și abilitatea de a le comunica eficient, inspirându-le oamenilor încredere și siguranță. Astfel, putem spera că aceste experiențe încurajează din ce în ce mai mulți oameni să aprecieze gândirea creativă și designul.

  1. Este creativitatea un instrument esențial pentru adaptarea la schimbare? Va duce designul la crearea unei lumi mai bune, din punctul tău de vedere?

Creativitatea poate fi un facilitator pentru schimbare, dar pandemia ne-a arătat că este și cel mai bun răspuns la schimbare, altfel devenim victime ale schimbării – fie că este cauzată de virus, de modul haotic în care social media ne acaparează viața, de fluctuațiile economice sau – cea mai mare schimbare dintre toate – schimbarea climatică. Importanța unui design bun, atât la nivel de procese, cât și la nivel de produse, devine din ce în ce mai apreciată, însă suntem abia la început de drum!

Modurile creative de a gândi și de a lucra - explorarea, învățarea din greșeli, munca în echipă, flexibilitatea – sunt calități care vor căpăta mai multă importanță în viitor. Este nevoie să le includemîn sistemele noastre educaționale și în seturile de practici profesionale dacă vrem să întâmpinăm viitorul cu optimism.

  1. Cum a fost afectată lumea designului de pandemie și cum ar putea deveni mai relevantă, mai rezilientă?

O părere unanimă este că trebuie să mergem înainte către un nou normal” și nu să privim înapoi, decât dacă suntem pregătiți să gândim creativ, să construim cum arată acest nou normal. În caz contrar, nu vom face decât să alunecăm în modurile obișnuite de a face lucrurile. Așa că pandemia pune pe masă o mare provocare pentru lumea designului, o încercare dificilă.

  1. Ce crezi că se va întâmpla în continuareîn domeniile creative și în design?

Pandemia a îndemnat mulți oameni să reevalueze felul în care își trăiau viețile și lucrurile cu adevărat importante, fie că este vorba de modul în care muncesc sau călătoresc sau își petrec timpul liber. Poate pandemia ne va încuraja să ne gândim mai mult la calitate și mai puțin la cantitate în viețile noastre.

________

În calitate de consilier al Ministrului Culturii din Marea Britanie, Rt Hon Chris Smith MP, John Newbigin a făcut parte din echipa care a dezvoltat primele politici guvernamentale din UK dedicate industriilor creative, în 1990. A scris și vorbit îndelung despre industriile creative, lucrând cu agenții publice și guverne din toată lumea pentru dezvoltarea unor politici economice pentru sectorul creativ. A fost Head of Corporate Relations pentru postul de televiziune Channel 4, între anii 2000-2005, și asistent executiv pentru Lord Puttnam, președintele companiei producătoare de film, Enigma Productions Ltd, între anii 1992-1997.

Este Ambasadorul pentru Industrii Creative în mandatul actual al primarului londonez Sadiq Khan și membru in boardurile London Economic Action Partnership și the Mayor’s Cultural Leadership Board for London.

Este președinte al British Council’s Advisory Group for Arts and Creative Economy și a deținut, până recent, poziția de membru al Consiliului Industriilor Creative, parte din guvernul Marii Britanii. Este colaborator al Universității Goldsmiths, din Londra și profesor onorific la Universitatea din Hong Kong, unde a făcut parte din echipa care a conceput Programul de Leadership Cultural Avansat. A fost mentor si speaker pentru programul Clore Leadership.

Timp de zece ani, a făcut muncă în folosul comunității și a redactat piese pentru Teatrul Common Stock. A lucrat, de asemenea, ca jurnalist și ilustrator.

A fost decorat cu Order of the British Empire (OBE) pentru servicii aduse industriilor creative și artei.